Monday 2 April 2012

Adakah kita kesepian??


LONELINESS ++kesepian

Berapa ramaikah manusia yang mengakui dirinya “loneliness”? Apakah yang menyebabkan  kesepian itu tiba-tiba datang mencengkam diri kita? Pada waktu bilakah kita akan kesepian?

Ada yang mengatakan sepi itu seksa, menyedihkan, kedukaan dan banyak lagi.  Lazimnya kita melihat kesepian itu pada sudut pandangan negatif. Contohnya ketika si polan mengatakan dia kesepian kita terus menangkap kata-katanya dengan mentafsir si polan dalam keadaan bersedih malah lebih menarik lagi kita fikirkan  hatinya dalam gunda gulana akibat daripada kekosongan jiwa. Kadang-kadang kita menganggap kesepian itu satu kecacatan dalam hidup. Kita seakan kekurangan sesuatu dalam hidup.
Orang-orang yang berasa kesepian lazimnya dianggap tidak tahu menggunakan masa untuk bergembira. Tidak ada “social life” ? sejauh manakah kebenaran ini?

Tidak pernahkah kita berfikir ketika  berada dalam zon blok sepi  itu siapakah  yang dapat menjadi teman bagi menghilangkan rasa nyilunya sepi. Tidak ada manusia yang mahu terus beku dalam sunyinya sepi. Oleh itu, kita akan mencari pelbagai alternatif untuk menjauhkan rasa sepi yang mengila dengan mengikuti kawan-kawan berhibur ke sana ke mari. Apakah dengan cara ini hati akan kembali riang dan gembira?



Cubalah sekali sekala kita menikmati sepi itu dengan penuh keinsafan. Bayangkan ketika kita rasa kesepian  tentu sahaja ketika kita besendirian di mana-mana. Apakah yang akan bermain di minda kita? Kita pasti akan mencari-cari siapa kita. Persoalan yang tentu sahaja timbul dalam kotak fikiran kita mengapa kita dirundung sepi. Ketika melihat riak wajah orang lain yang penuh kegembiraan kita akan berasa tersinggung dengan hidup kita. Wajarkah kita bersikap seperti itu.

Sebenarnya ketika kita dalam mod sepi inilah kita dapat berfikir dengan baik. Dan sebenarnya jika kita fikirkan apa  yang menyebabkan kita berasa sepi kita akan dapat mencantas rasa sepi itu daripada terus menganggu hidup kita. Sekiranya kita sepi kerana tidak ada teman untuk bermain teman itu sebenarnya tidak berguna untuk kita. Sebabnya kita tidak tahu mencari teman yang sejati. Sekiranya kita sepi kerana tidak ada “girlfriend or boyfriend” kitalah insan yang paling rugi kerana mengharapkan sesuatu yang tidak pasti menjadi milik kita atau pun tidak. 

Tidak salah berteman untuk menghilangkan sepi tetapi carilah teman yang dapat menyelamatkan kita daripada ancaman panasnya neraka sijjin. Teman yang paling akrab kepada kita ialah amalan kita sendiri kelak. Dan Allah adalah kawan yang maha setia ketika kita  kehilangan teman dan tercampak dalam dunia sepi…..




No comments:

Post a Comment